Hluboký spánek – kolik si ho dopřát?

Zatímco někteří z nás mají velmi lehký spánek a vzbudí je sebemenší šramot, jiní spí celou noc, jako když je do vody hodí. Jak je to tedy s hlubokým spánkem?

Dostatek kvalitního spánku jako prevence zdravotních obtíží

Spánek je zdrojem lidské energie a jeho dostatek je nezbytný pro správné fungování našeho organismu. Pozitivně ovlivňuje naši paměť, kreativitu a pracovní výkonnost. Dostatek kvalitního spánku se podepisuje na naší kondici. Za ideální se považuje přibližně 8 hodin denně.

Cykličnost spánku

Spánkový cyklus tvoří 5 základních fází spánku. Během noci se opakuje přibližně pětkrát. Podrobnější informace o jeho jednotlivých fázích lidského spánku najdete v našem dalším článku. Kromě těchto 5 fází se někdy lidský spánek rozděluje na lehký a hluboký. Díky spánkovému cyklu se z lehkého spánku dostáváme do spánku hlubokého.

Lehký spánek jako předskokan spánku hlubokého

Při usínání se postupně dostáváme do 1. etapy spánku, tedy do lehkého spánku, během kterého slyšíme okolní ruch a máme pocit vědomí. Spánek v této etapě je mělký, trhaný a relativně krátký. Podle vědců se v této etapě nenacházíme příliš dlouho, následuje rychlý přechod do 2. fáze. Druhá etapa lehkého spánku trvá dohromady více než polovinu noci a je pro lidské tělo také významná. bed-bedroom-cute-545016

Síla hlubokého spánku

Hluboký spánek je 3. fází spánkového cyklu spojenou s nejpomalejšími mozkovými vlnami. Je pro něj charakteristické zpomalení dechu a tepové frekvence a naprosté uvolněním svalů. Během hlubokého spánku se snižuje reakce na vnější podněty a hluk. Pro lidské tělo je nenahraditelný – během něj dochází k celkové regeneraci těla, růstu a detoxikaci. Probuzení v této fázi spánku je pro nás obtížné a nepříjemné.

Kolik hlubokého spánku je příliš?

Ke správnému fungování lidský organismus je hluboký spánek nezbytný. Vědecké studie ukazují, že dospělé osoby potřebují za noc necelé 2 hodiny hlubokého spánku. To znamená, že 20 % z našeho celkového spánku by měl představovat právě spánek hluboký. Potřeba hlubokého spánku se ale samozřejmě odvíjí od našeho věku a je stejně jako spánek samotný individuální záležitostí.