Jak ovlivňuje střídání letního a zimního času náš spánek

Víte, že… ?

  • letní čas měl především ušetřit výdaje za veřejné osvětlení, v dnešní době jsou však tyto úspory diskutabilní
  • zmínka o letním času se poprvé objevila v dopisu Benjamina Franklina v roce 1784
  • letní čas se používá hlavně v Evropě a v Severní Americe, na ostatních kontinentech už od něj buď upustili, nebo ho nikdy nezavedli
  • letní čas v ČR začíná vždy poslední neděli v březnu, kdy se ručička posune z 2:00 na 3:00
  • k zimnímu času se ČR vrací poslední neděli v říjnu, to se hodiny posunou zase o hodinu zpět

Tělo si na nový režim zvykne asi za týden

Většina lidí žije podle pevně nastaveného rozvrhu, vstává do práce nebo do školy, ve stejný čas mnohdy i obědvá a chodí spát. Změna času sice probíhá v neděli, kdy nikdo nemusí vstávat, jeden den na přijetí nového režimu ale nestačí.

Pravidelný spánkový režim je pro naše tělo velmi důležitý. Kdo chodí spát každý den v jiný čas, mívá problémy s usínáním i s probouzením. Při přechodu na letní čas však každý musí přeprogramovat své vnitřní hodiny. To obvykle trvá asi týden, u někoho kratší dobu, u jiného zase déle.

Nejčastější potíže, které nastávají po změně času:

  • bolesti hlavy
  • únava
  • nervozita
  • trávicí problémy
  • poruchy spánku

A co dělat, abyste těmto nepříjemným projevům předešli? Ideální je vzít si na týden dovolenou a zvykat si na změnu postupně. Pomůže vám ale i správná životospráva, tedyzdravá strava a dostatek pohybu. Věřte, že tělo si dříve nebo později opravdu zvykne.

Začtěte se dále: