Nekvalitní spánek ovlivňuje i vaši paměť. Nevěříte?

Kvalita spánku je důležitější než jeho kvantita

Mezi časté poruchy spánku patří přerušovaný spánek, kdy se v noci budíte, aniž si to ráno pamatujete. Ještě horší je takzvaný syndrom spánkové apnoe, při kterém spící člověk na několik sekund přestane dýchat.

Každé narušení spánku má vliv na jeho kvalitu. Je lepší, když za noc proběhne méně celých spánkových cyklů, než více přerušovaných.

Nejdůležitější fází cyklu je REM spánek a jemu předcházející hluboký spánek. Vědci se domnívají, že právě ve fázi hlubokého spánku mozek nejvíce pracuje, vypořádává se se zážitky a ukládá vzpomínky.

Přerušovaný spánek pravděpodobně zabraňuje vzniku mozkových buněk v oblasti, kde probíhají paměťové procesy. To má vliv na schopnost se učit a pamatovat si nové poznatky. Vědci z Wisconsinu zkoušeli v experimentu pravidelně budit jedince v průběhu hluboké fáze jejich spánku a zjistili, že si tito lidé pamatují méně toho, co se den před tím naučili, než druhá kontrolní skupina, kterou nechali v průběhu noci nepřerušovaně spát.

Osm hodin spánku není nutné minimum

Důležitost osmihodinového spánku je nám připomínána ze všech stran. Pro mnohé je to však zbytečně moc, a stačí jim třeba jen pět nebo šest hodin. Pokud takový spánek není přerušovaný, může stačit.

„I ten, kdo spí krátce, může mít velmi kvalitní hluboký spánek. I když spí jen čtyři hodiny denně,“ říká Chiara Cirellianová z Wisconsinské univerity.

Pokud však máte pocit, že se ani po dlouhém spánku necítíte odpočati, zvažte návštěvu spánkového centra, kde vám odborníci změří kvalitu vašeho spaní.

Mohlo by Vás zajímat