To asi tušíte, že? Zářící displeje zhoršují kvalitu vašeho spánku

Modré světlo narušuje přirozený spánkový režim

Tým vědců z Bostonu zkoumal rozdíly v kvalitě spánku u dvou skupin lidí. První z nich si před spaním čtyři hodiny četla knížku, druhá si stejně dlouho četla z tabletu. Experiment trval pět dní a nocí. Jejich cílem bylo zjistit, zda dnes tak rozšířené používání tabletů a podobných přístrojů neohrožuje spánek.

A na co vědci přišli?

  • účastnící používající tablet se před spaním necítili příliš unaveni
  • tomu odpovídala i snížená produkce spánkového hormonu melatoninu
  • jejich REM fáze spánku byly navíc kratší než u skupiny, co si četla knížku
  • čtenáři knížek naopak rychleji usnuli a ráno byli čilejší

Z toho všeho vědci vyvodili, že modré světlo, které vydává displej tabletu, brání tělu v přirozeném navození spánku. Před spaním by tedy měly všechny vaše chytré přístroje zůstat vypnuté.

Co dělat večer, aby se vám chtělo spát?

Přijdete z práce, uvaříte a sníte večeři, případně uložíte děti a máte pár hodin pro sebe. Zapnutá televize, počítač nebo tablet je v poslední době nejčastější způsob večerního odpočinku. Co ale dělat, pokud si nechcete kazit svůj spánek?

  • vraťte se ke knížkám, kupte si jich pár do zásoby nebo se stavte do knihovny
  • poslouchejte hudbu nebo audioknihu, u toho můžete třeba plést šálu nebo jenom zavřít oči
  • dejte si dlouhou koupel, starejte se o sebe
  • meditujte, pokud víte, jak na to

Najděte si zkrátka alternativu svítícího displeje, která vám bude nejpříjemnější, a ze které se stane váš pravidelný večerní rituál. Uvidíte, že si rychle zvyknete.